czwartek, 29 grudnia 2011

Kadłub, skrzydło, statecznik

W rozkoszowaniu się lotem przeszkadza ci jedynie ryk silnika samolotu, stale przypominający o ograniczeniach narzuconych nam przez naturę, spróbuj swoich sił latając szybowcem.

Konstrukcja szybowca może wydawać się archaiczna - pierwsze maszyny tego typu budowano już w drugiej połowie XIX wieku - lecz jest ona wierna zasadzie "lepsze jest wrogiem dobrego". Start szybowca odbywa się dzięki wyciągarce lub samolotowi (na szybowiskach górskich rozpędzano też szybowce przy pomocy gumowych lin, lub przez wykorzystanie tzw. startu grawitacyjnego; szybowiec jest staczany ze stoku, po nabraniu odpowiedniej prędkości przyrost siły nośnej powoduje możliwość oderwania się szybowca od powierzchni stoku). Po wyholowaniu na żądaną wysokość szybowiec wyczepia linę holującą i rozpoczyna samodzielny lot.
Unosi się dzięki sile nośnej powstającej na skrzydle. Prędkość postępowa uzyskiwana jest dzięki lotowi ślizgowemu, kosztem utraty wysokości. Szybowiec może wykorzystywać prądy termiczne lub prądy orograficzne w celu utrzymania lub zwiększenia wysokości i prędkości.

Choć istotą szybowania jest miarowa utrata wysokości, doświadczony lotnik potrafi tak wykorzystać prądy powietrzne, by utrzymać się w powietrzu nawet przez długie godziny. Tylko do oderwania się od ziemi potrzebny jest zewnętrzny napęd - holownik lub urządzenie rozpędzające. Potem jednak wszelkie parametry lotu zależą wyłącznie od dwóch czynników: warunków pogodowych oraz umiejętności osoby zasiadającej w kokpicie.

Za sterami szybowca może znaleźć się osoba co najmniej szesnastoletnia, która ukończyła odpowiedni kurs. Warunkiem zdobycia licencji pilota jest dobre zdrowie i wzrok, poznanie teorii lotów, a także wylatanie odpowiedniej liczby godzin z instruktorem, zakończone pomyślnie zdanym egzaminem. Podczas szkolenia zdobywa się wiedzę o zasadach aerodynamiki, nawigacji, budowy szybowca, a nawet o historii lotnictwa. Uzyskanie licencji wiąże się zatem ze żmudną nauką, jednak jest ona konieczna, by zapewnić bezpieczeństwo nie tylko pilotowi, ale również osobom, nad których głowami będzie on manewrował.

Szybownictwo jest zajęciem popularnym na tyle, że na całym świecie organizuje się imprezy miłośników tego sportu. Ciche samoloty stosuje się również w wojsku, głównie w celach rozpoznawczych, choć podczas drugiej wojny światowej drewnianymi szybowcami transportowano piechotę na pole walki. Jeśli zainteresowały cię te wyjątkowe samoloty i chciałbyś doświadczyć wrażeń bezgłośnej podróży, możesz zacząć od znalezienia aeroklubu, który oferuje loty turystyczne – do uczestniczenia w nich bowiem nie musisz mieć specjalnego przygotowania.

Brak komentarzy: