![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiQ66ox2lMve2Tiq3e7pKnuxjfKGipFbcmbkaSdDgZBqDjMj9S-7yJyKoMdoEzv7GMZu-pNCZt2spc-wTGVwcDcOQxnF9RuOlkIDRxqQI1dWtb38VZkWmQEkn3ozRr30qvzDmUyY_dpul6l/s320/dubaj.jpg)
Najbardziej znany na spośród wszystkich Emiratów Arabskich Dubaj. Bogaty otwarty na turystów, cechujący się niezwykłym rozmachem we wszystkim, co robią jego obywatele. Ogromna sztuczna wyspa w kształcie palmy? Kryty stok narciarski na środku pustyni? Jest jeszcze jedna rzecz która bije wszystkie inne. To port lotniczy odprawiający linie lotnicze z całego świata.
Al-Maktoum International, czyli największe spośród lotnisk na naszej planecie. Większość z zaplanowanych obiektów, a także część pasów startowych, jest jednak niegotowa. Mimo wszystko nic nie stoi na przeszkodzie, by już dziś nazywać Al-Maktoum mianem najbardziej imponującego lotniska w historii - wiemy wszak, że jeśli Arabowie zaczynają budowę, kończą ją szybko, a efekt jest zazwyczaj porażający. Dubaj inwestuje duże pieniądze w swoje linie lotnicze Emirates. Ideą jest rozwinięcie dubajskiego transportu lotniczego tak, aby pasażerowie z każdego miasta na świecie mogli przylecieć prosto do Dubaju. Gdy Emirates otrzyma samoloty Boeing 777-200LR Worldliner będzie mógł oferować loty do każdego większego miasta.
Ma ono mieścić pięć asfaltowych pasów startowych o długości czterech i pół kilometra; trzy z nich są już gotowe. Główne budynki pomieszczą trzy odrębne terminale pasażerskie. Jeden z nich będzie służył wyłącznie liniom lotniczym grupy Emirates, drugi innym standardowym przewoźnikom, a trzeci tanim liniom z regionu. Do tego powstanie aż szesnaście terminali przeznaczonych wyłącznie dla firm zajmujących się transportem ładunków. Rozmiary lotniska będą aż dziesięciokrotnie większe niż połączonych dwóch obecnie największych lotnisk w Dubaju. A to nie koniec atrakcji.
W obrębie lotniska znajdą się wysokiej klasy hotele i ogromne centra handlowe. Do terminalu będzie dochodzić linia metra, zaś na parking pomieści aż sto tysięcy samochodów. Daje to pewne wyobrażenie o rozmiarach infrastruktury, a przecież nie wspomnieliśmy nawet o ogromnej liczbie dodatkowych budowli, takich jak hangary czy budynki obsługi.
W zamierzeniu inwestorów ogromne lotnisko ma nie tylko przejąć większość ruchu lotniczego Zjednoczonych Emiratów Arabskich, ale również wpłynąć na całą branżę lotniczą, wyznaczając nowe standardy i nadając kierunek ewolucji transportu powietrznego. Czy są to zbyt wygórowane ambicje? Sądząc po dotychczasowych dokonaniach Arabów nie. Jednak patrząc na rozmach i wysokość inwestycji trudno będzie sobie wyobrazić że będą to tanie bilety lotnicze na przelot liniami lotniczymi. Nie wątpimy, że biznesmeni z zatoki osiągną swój zamiar.
Jest to główne lotnisko w Jebel Ali zbudowane w dniu 27 czerwca 2010 roku. Został nazwany na cześć Sheikha Maktoum bin Rashid Al Maktoum, byłego władcy Dubaju. Będzie to główna część Dubai World Central, planowane budowli mieszkalnych, handlowych i logistycznych. World Central jest pierwszą na świecie prawdziwie zintegrowaną platformą logistycznej. Pięć równoległych pasów startowych dla samolotów pasażerskich o łącznej długości 4,5 km długości, oddzielonych odległości 800 metrów. Sześć pasów startowych pierwotnie planowano, ale liczba ta zmniejszyła się do pięciu w kwietniu 2009 roku. Trzy terminale pasażerskie, w tym dwa luksusowe udogodnienia, poświęcony lotnicze Grupa Arabskie, druga do innych nośników, oraz przeznaczone do tanich przewoźników trzecich. Ponad 100.000 miejsc parkingowych dla załogi i pasażerów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz